عرض مشاركة واحدة
11-02-2010, 02:22 PM   #150
Aidy
شريك مميز
stars-2-2
 
تاريخ التسجيل: Feb 2010
الدولة: مصر - بوسعيد
المشاركات: 972


وهبدا معاكي الحوار
انا سعيده باختيارك هذا الموضوع
وهو الرضا
بجد احنا بقينا في زمن ربنا يعفينا والله محدش راضي بحاله
موضوع مميز ويارب تكون اجباتي تفيد الاخرين

فهل أنت حبيبتى مع من يعتبر التواكل من انواع الرضا؟
لا طبعا انا مش ممن يعتبروا التواكل نوع من انواع الرضا
جميل ان الواحد يكون راضي بما كتبة له الله سبحانة وتعالي
بس في نفس الوقت يسعي لتحقيق امانية واحلامة وفي نفس الوقت يكون راضي بما هينعم عليه ربنا
يعني مثلا
ينفع الطالب ما يذكرشي ويكون ده الرضا
لا طبعا هو يذاكر ويعمل اللي عليه
ويترك الباقي علي الله
المثل يقول ( اسعي ياعبد وانا اسعي معاك)
واخيرا
اناراي
ان اسعي واتوكل علي الله في كل شي وارضي بما يكتبة الله ليا
والله والله والله
من يرضي بالقليل وبما هو فية
ينعم الله عليه من حيث لايدري
وعن تجربة والله

وهل الرضى بالمسوم عبادة فعلا؟

طبعا اكيد الرضا بالمقسوم عباده
يقول الله عز وجل ( وان شكرتم لازيدنكم )
وانا مقتنعه جدا بهذه الاية
لما الواحد بيشكر ربنا علي حاله او علي اي شي
حلو اووحش مش بياخد حسنات علي شكره لله وعلي رضاه بالمقسوم
واخيرا الحمد لله علي كل شئ
وهل يعتبر الكسل وعدم الطموح من باب الرضى بالمقسوم؟
لاطبعا الكسل وعدم الطموح ليس من انواع الرضا بالمقسوم
الواحد يسعي ويكافح في كل شئ يرضا بما كتبة الله له ولاينظر الي احد ولا الي احوال الناس
نسعي ونرضي بحلنا ونحمد ربنا ولا نظر لاحوال الاخرين

وفى رأيك أذاى نرضى بحالنا
وبعطاء ربنا ؟

الموضوع بسيط جدا اوي
اولا ملناش دعوه بحد بمعني لاننظر الي غيرنا في احوالهم ونحمد ربنا علي كل شئ
بجد انا اطلب من كل ام واب
مسؤل عن اولاده ان ينمي فيهم هذه الصفة الحلوه
وهي الرضا
ياريت تضربى لنا مثل لمن هم تحسبهم
أغنياء من التعفف

ويحمدون الله على عطائه
ويسعدون باقل القليل

علي الرغم من ان الناس الوقتي ينظرون الي ما في ايدي غيرهم من النعم والعطايا
بس في ناس اكيد اغنياء من تعففهم ورضاهم بالمكتوب
وعدم الطلب من الغير بجد في ناس كده اكيد
وعشان هما حامدين ربنا علي السراء و الدراء وراضين بما كتبه الله عليهم وشاكرين الله
فالله سبحانة وتعالي
يزيدهم من نعمة وعطاءه
[]واخيرا
اتمني بجد ان تنتشر هذه النعمة بين الناس
وهي
الرضا بما كتبة الله علينا
جميعا امين يارب العالمين
بجد انا كنتا سعيده في هذا اللقاء الشيق ده
واتمني مكنشي طولت عليكي [/]


Aidy غير متواجد حالياً